Konsert - Tsjajkovskij og den mystiske pakten

Konsert - Tsjajkovskij og den mystiske pakten

Konserten i kveld må dessverre avlyses på grunn av sykdom!

Liv Hilde Klokk, fiolin
Torun Sæter Stavseng, cello
Øyvind Sørum, klaver


Søndag 11. november er det klart for de store romantiske følelsene i Nes kirke! Da blir det klavertrioer av Tjsjkovskij og Debussy, der fellesnevneren er den eksentriske russiske kvinnen Nadesjda von Meck. Eksentriske kvinner har verden hatt mange av, men det er ikke så mange som har gått i historiebøkene på grunn av sitt sykelige maktbegjær.


Nadesjda von Meck var gift med en statsansatt ingeniør som tjente ganske dårlig. Dette ble kona lei av, og hun tvang ham til å gå inn i jernbaneutbyggingen i Russland. Dette lyktes, og han tjente enorme summer på dette. I 1876 døde mannen plutselig og hun arvet en enorm formue. Dette førte til at hun isolerte seg og detaljstyrte sine 11 barns liv ned til minste detalj, selv om hun så liten glede i å være sammen med noen av dem. Hun nektet til og med å delta i deres brylluper. Men denne maktsyke, egoistiske og usympatiske damen fikk stor betydning for flere komponister.


Sommeren 1880 var den 18 år gamle franske pianisten og komponisten Claude Debussy huspianist hos Nadesjda von Meck i hennes villa i Firenze. I tillegg til Debussy var det både en fiolinist og cellist som Debussy spilte trio med, og det var da naturlig å komponere en egen trio for dem. Denne ungdomstrioen som består av 4 satser ble komponert før Debussy fant sin egen stil, den som kalles impresjonsme. Allikevel er trioen full av liv og har likhetstrekk med Grieg – en komponist som hadde stor påvirkning på Debussy. Denne trioen ble etter hvert glemt og dukkket først opp i et amerikansk universitetsbibliotek i begynnelsen av 1980-årene


Denne trioen nevnte von Meck i et brev til Tsjajkovskij samme høst, og hun oppfordret ham til også å skrive en klavertrio. Tsjajkovskij var lite interessert i kammermusikk. Han var mest opptatt av symfoniske former, balletter – slik som Nøtteknekkeren og Svanesjøen - og opera, men brydde seg ikke om solo -og kammermusikk. Men Tsjajkovskij var vant til å gjøre som Nadesjda von Meck sa. På samme tid døde den store pianisten Nikolaj Rubinstein som Tsjajkovskij så opp til. Dette førte til at Tsjajkovskij skrev en stort anlagt trio til minne om Rubinstein. Denne bredt anlagte trioen har blitt stående som et stort mesterverk og er hans eneste kammermusikalske verk for piano.


Men hvordan kan det ha seg at Nadesjda von Meck hadde så stor innflytelse på Tsjajkovskij? I 1877 tilbød hun nemlig Tsjajkovskij å slutte en pakt med seg. En pakt som ingen før eller siden har sett maken til. Hva denne pakten innebar skal du få høre om på konserten!


Publikum får høre fiolinisten Liv Hilde Klokk, som er 2. fiolinist i Oslo Strykekvartett, og en av våre mest aktive kammermusikere som har vært solist med flere symfoniorkestre og spilt inn flere plater. Hun spiller sammen med en barndomsvenninne på cello, Torun Sæter Stavseng, som har vært solocellist i Helsngborg Symfoniorkester, er cellist i ensemblet Cikada, turnerer mys rundt i Europa, og er en svært aktiv kammermusiker. Med disse skal Øyvind Sørum forsøke å måle krefter, som etterhvert har lang erfaring som kammermusiker i ulike konstellasjoner.


Få med deg herlig romantisk kammermusikk og historien om Nadesjda von Meck!

 

Del denne artikkel på e-post